Örömtánc Világzenei Pályázat

Kiss Ferenc népzenész, lemezkiadó

Kiss Ferenc fotó

Fiatalok!
Ne hagyjátok ki a lehetőséget! Ugyan már több világsztárunk is van ebben a műfajban, de nem árt, ha még születik néhány. Az induláshoz mindenestre sok segítséget nyújthat ez a verseny. Nyilvánosságot biztosít a jóknak (mint zsűritag, ennyit garantálok), s ez a mai világban nélkülözhetetlen. Használjátok a népzenét saját érzelmeitek, hangulatotok és gondolataitok kifejezésére. Nem őrizni kell a hagyományt, hanem érezni, s akkor megmarad.
Sok sikert!
Kiss Ferenc

Budapesten, a II. Rákóczi Ferenc gimnáziumban érettségiztem 1972-ben, majd az ELTE magyar-néprajz szakán folytattam tanulmányokat. 20 éven keresztül muzsikáltam a Vízöntő együttesben, a legendás Kolinda alapító tagja voltam. 1992-ben létrehoztam az ETNOFON Népzenei Kiadót, amely népzenei és népzenéből táplálkozó kortárs és alternatív törekvések stúdiófelvételével, archiválásával, kiadásával és terjesztésével foglalkozik.

Rendszeresen írok zenét a Honvéd, a Budapest és a Duna művészegyüttesek táncszínházi előadásaihoz. 35 év alatt voltam a Bihari, a Somogy, a Vasas és a Zalka táncegyüttesek zenei vezetője, több filmzenét és számtalan táncszínházi kísérőzenét írtam. Gyűjtöttem népzenét a moldvai és gyimesi csángóknál, a palócoknál és Kárpátalján, valamint több cigány közösségben. Koncertező muzsikusként bejártam a világot, saját kiadómnál pedig közel száz kiadványt gondoztam eddig. Mint zeneszerző, elsősorban a magyar néphagyomány archaikus rétegeiből táplálkozom. A korszerű elektronika használata mellett így jelentős szerepet kapnak műveimben az akusztikus népi hangszerek, a tradicionális játék- és díszítéstechnikák. A hagyományos szövegek írott környezetbe ágyazásával is kísérletezem, remélve, hogy így a régi formák új gondolatfolyosókat is megnyithatnak a befogadóban.

A Táncház Egyesületnek egyik ügyvezetője vagyok magalakulása óta. Gyakran publikálok népzenei tárgyú cikkeket a FolkMAGazinban. Jelenleg (már második ciklusban) az NKA Népművészeti Kollégiumának kurátora vagyok.

Díjak, kitüntetések:
2002. augusztus 20. – Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje
2006. augusztus – Magyar Művészetért Alapítvány Bartók Béla emlék-díj

Repülj madár

MOTIVA

Istenem, de kár a deepforestes bejátszások miatt a nótáért! Nóri nagyszerű énekes, de kéne mellé legalább egy népi hangszeres, aki segít neki betakarni a gépeket.

Ez a világ...

Another Ground

Azért megbúvik ebben egy kis klezmer is!

Menyasszony

Adalin

Jó, hogy hozzáírtok a népi szövegekhez. Az a lényege a folklórnak, hogy mindenki beleszőheti saját történetét a közösen kialakított formákba.

Gyönyörűség

Ezüst-Patak zenekar

Kedves Ricsi! Tavaly, a lánchídi koncertetek után már oda akartam menni hozzátok, hogy elmondjam, mit gondolok. Csak aztán elmosott az eső. Szóval, attól még nem lesz világzenei egy produkció, ha egy jó rock-zenekar népi dallamokat is használ és kitűnő, a népi énekléstechnikát és stílust jól ismerő énekesnője van. A rock ugyanis – bárhogyan is próbál újabb és újabb népzenéket asszimilálni – mindig tömegzene marad és nem lesz soha közösségi, vagy identitászene. Más a gyökérzete, más a szándéka. De ez nem baj, mert amit csináltok, az roppant igényes, kidolgozott, előadásában pedig profi, természetes és hiteles. Taktikusabb lett volna viszont, ha jobban építesz Tüci hangjára és tudására ebben a versenyprogramban.

Norna

Norna

Ilyen már van. Mondjam a vérprofi énekes-táncos produkció nevét? Ez persze nem baj, csak jobb lenne még közelebb férkőznötök ahhoz a bizonyos tiszta forráshoz.

Kicsi kincsem

Folkfusion Band

A szövegíró páros kitett magáért ebben a nótában. Filozofikus mélységekbe merülve dicsérik kedvesük haját és ruháját egy jól elkapott kanásztánc muzsikára. De sebaj, a zene jó, zakatol előre, figyelmeztetve bennünket az idő múlására. A többi is. Kicsit ősi, kicsit, „perzsa vásár” – ahogy az én zenémről nyilatkozott harminc évvel ezelőtt egy szaktekintély. Meddig tart vajon manapság egy ilyen fúzió?

Balkánkán

Ágoston Béla Group

Béla! Jó a trombitásod. Tisztára úgy fúj, mint Frank London. Itt a Duna mentén is sok jó van, csak kevesen játszanak világzenét. Gratulálok!

Éretlen szökés

Kutya

Hát ez jó, de megkérdezném: melyik világ zenéje ez? Melyik népé? Legalább a „Süss föl nap” témáját hallhatnám benne! Vagy a „Kis kacsa fürdik”-et (az kevesebb hangból áll). Szomorú vagyok.

Babilon

Freedom Sound

Rendben fiúk, lázadjatok, mert van miért. De hol bujdosik a népzene?

Ökrös

Mezítláb

Kínszenvedés számolgatnom a nyolcadokat. Meg van mind?

Még azt mondják

Nemzeti Front

Ismeretlen népdal nincs, csak ismeretlen szerző. Szól a banda, mint a bálna szíve, de azt hiszem, félrevezettek benneteket. Ez nem az a verseny, amin versengenetek kell.

Fellegajtó

Paganza

Jó a a dalválasztás. A trió felállás pedig igen kemény, nehéz vállalkozás, de nektek úgy tűnik, bejött. Néhol édeskés a zene, de belefér. A szöveg őszinte, és az előadás is hiteles.

Adjon Isten

Kiende

Liszt Ferencet ölelem! Csak nem ő segített a vokálok felrakásánál? Azért javasolhatott volna néhány jobb dalt is feldolgozásra. Nehéz jazzt fabrikálni ezekből. Persze jó gitárossal, hegedűssel és énekessel könnyű.

visz a hajó

varga ferenc, balássy bernadett

Gyöngyházat idézem: „mit kerestek itt?”

Engemanyám

Herczeg Flóra és a Veszelka Kommandó

Az irányzék tetszik. A hegedűsnek talán jobban el kéne mélyülnie a népi stílusban és játéktechnikában, ha már Flóra ilyen jól képviseli az autentikát is (mert ugye tudjuk a tévéből, hogy másban is nagyon jó). Szóval hajrá, van még idő!

ÉBREDÉS

RED PILL

Jó énekesetek van, fiúk! Tetszik a szöveg is, mert hagyományos formákat és elemeket használva személyes, kortárs tartalmakat közvetít. Hol szellős, hol súlyos a hangszerelés, az elektronika lehetőségeit is ügyesen és mértéktartóan használjátok. A vége leépülésbe is szépen illeszkednek a mikrovilág effektjei. Jó!

Mosolygó keserves

Wallon-Hárs Viktor

Viktor! A kecskeszőrű barátodhoz írt nótád, az már jó irányba megy a „hosszú úton”. Szellemes, játékos, élő. Még az se gond, hogy a duda jelen esetben egy hamis nyenyere.

Szóbeszéd (Kerek a szőlé levele)

Wallon-Hárs Viktor

Gyerekek! Peter Gabriel, Cserepes vagy Nikola Parov után már nem lehet ilyen ótvaros szinti-szőnyegeket egy kaval alá tenni. Vagy talán csak én gondolom így? Egyúttal szeretettel megkérdem, hogy más népdalt nem találni ebben a piciny Kárpát-medencében? A Vízöntő, Kolinda, Gépfolklór – és még sorolhatnám – ezt már szénné játszották 35 év alatt. A vége blues miatt érte meg?

Tövis nélkül

Goulasch exotica

Hiába muzsikáltok jól srácok felturbózott népzenét, attól még lagzirock marad. Az a bugyiszínű szintibrácsó borzalmas! Bár, mint látjuk, sokaknak tetszik.

BÁNAT

Nemes Levente

József Attila Bánatát minden dinamizmusod és vadságod ellenére sem sikerült kifejezned. Valószínűleg azért, mert nem ebből a kultúrkörből táplálkozik a zenéd. Dorombot a krími tatároktól az esőerdők indiánjaiig sokan használnak, tilinkát pedig a norvégoktól a ruszinokig úgyszintén. Nem ezeken múlik.

Madárka

Nemes Levente

Saját szövegedben új szinten, de népköltészeti tradíciókhoz kötődve énekled meg a madár ősi szimbolikájába rejtve az álmod. Izgalmas gitárjátékod is jól szolgálja a mondanivalót. Kár volt csiripelést mellékeverni.

Elmegyek, elmegyek

Sic Transit rockzenekar

Az a bajom, hogy az úgynevezett „Nemzeti Rock” tipikus sablonjaira épít, s már majdnem mindegy, hogy népdal-e a kiindulópont, vagy sem. A népzene lényegéhez semmi köze. Így a prozódiáról folytatott hozzászólói vita sem old meg semmit. Szerintem legalábbis (tehát nem objektíven!).

Madárka, madárka

Sic Transit rockzenekar

Az a bajom, hogy az úgynevezett „Nemzeti Rock” tipikus sablonjaira épít, s már majdnem mindegy, hogy népdal-e a kiindulópont, vagy sem. A népzene lényegéhez semmi köze. Így a prozódiáról folytatott hozzászólói vita sem old meg semmit. Szerintem legalábbis (tehát nem objektíven!).

Ősi székely himnusz

Sic Transit rockzenekar

A törekvés dicséretes, de jogi problémákat is felvet. A dallamokat valóban Bartók jegyzi. Mielőtt szerzői jogi botrány törne ki, én a banda helyében kihagynám a versenyszámok közül.

Estveli ének

Tárnoki Beatrix és a Péter-Pál Énekkar

Örvendetes, hogy a vallásos népénekek feldolgozásai is felszínre kerülnek a verseny során. Ízléses, ihletett munkák. Külön dicsérendő Tárnoki Beatrix éneklése. A hozzászólásokból is kitűnik, hogy kultúránknak ezt az értékes vonulatát kár lenne veszni hagynunk. Csak mert most nem más világ van… Világi jó egyházzene!

Mária siralma

Tárnoki Beatrix és a Péter-Pál Énekkar

Örvendetes, hogy a vallásos népénekek feldolgozásai is felszínre kerülnek a verseny során. Ízléses, ihletett munkák. Külön dicsérendő Tárnoki Beatrix éneklése. A hozzászólásokból is kitűnik, hogy kultúránknak ezt az értékes vonulatát kár lenne veszni hagynunk. Csak mert most nem más világ van… Világi jó egyházzene!

Jézus nevéről

Péter-Pál Énekkar

Örvendetes, hogy a vallásos népénekek feldolgozásai is felszínre kerülnek a verseny során. Ízléses, ihletett munkák. Külön dicsérendő Tárnoki Beatrix éneklése. A hozzászólásokból is kitűnik, hogy kultúránknak ezt az értékes vonulatát kár lenne veszni hagynunk. Csak mert most nem más világ van… Világi jó egyházzene!

Dor Tri Mi

Mókus és a Fabula Rasa

Mókuska! BalkanJazz latinos árnyalatokkal, indiai vendégzenészekkel. Invenció, virtuozitás és stílusismeret, poszt-szűr-reál szövegek. Szóval ÚjEklektika a javából, de profi, mint minden eddigi munkád.

Erdő, erdő

Chalga

Az írott szöveg is hűen tükrözi az ország állapotját. Én még csiszolgatnék a szavakon, hogy jobban illeszkedjenek egymáshoz. Jó, hogy ilyesmiket énekeltek és nem csak formálisan kötődtök a hagyományhoz. Lázadááás!

Guzsalyas

Chalga

Az „átértelmezés” majdnem sikerült. A drámai tónus indokolt, jók a közjáték témák is. Annak ellenére, hogy írottak és rögtönzöttek, lehetnének akár eredetiek is. Íve van a történetnek. A többi feldolgozás kapcsán is elmondhatom, hogy nem könnyű a dolgotok, mert úgy tűnik, hogy a kelet-európai hosszúénekek (balladák, epikus énekek) feldolgozására szakosodtatok. Ennek a Balkánon még ma is komoly hagyományai vannak, így talán nem véletlen, hogy ezek a zenei elemek dominálnak a számaitokban. Komoly, átgondolt szerkesztői és invenciózus zeneszerzői munka sejlik a dalok mögül.

Tavaszi szél

Holdviola

Nem rossz, csak a „szemedben keresem” kezdetű írott szövegrész nem egyenrangú a népköltéssel. Sajna. Az angol nyelv bekavarása elfogadható, mert többnyelvű nemzet vagyunk ugyebár. Bár ettől még nem fogja senki jobban érteni a sorsunkat.

Erdő, erdő

Holdviola

Szép a neved, Holdviola! Nagyszerű citerázást hallunk a teljesen hagyományos rock hangszerelés, illetve a szinti nájlon hangszínei és szekvenszere előtt és felett. Az amúgy elcsépelt népdal megújult általatok, de szerintem kár volt a „romaeffektet” belevini. Az ének tiszta, lírai, de nekem túl sima.

Madár, madár

Blue sPot

Kemény megszólalás, jó ének. Nem derül ki, hogy milyen a viszonyotok a folklórral. Alkalmi érdekkapcsolat, vagy komoly szerelem? A „rázásnak” legalábbis semmi köze se a témához, se a népzenéhez. Bluesrocknak közepes, világzenének kevés.

Túl a vízen

Czeininger Sára, Zubán László

Párbeszéd az „Aranymadárral” vokálisan és hangszeresen. Lehetne akár poétikus is, de nagyon kommersz. Jó férfihang, gyenge leányhang. Sláger ízű, de mégsem érint meg. Fennmarad a levegőben.

Keresés